3. 5. 2008

Náklady

Prehľad nákladov:

Strava
  • V turistických reštauráciách v centrách miest sa dá luxusne najesť za 20 - 50 Sol. Polievka 8 - 10 Sol, hlavné jedlo 20 - 30 Sol, pivo 5 - 8 Sol. Porcie bývajú obrovské s polievkou sme mali problém to zjesť.
  • v miestnych lepších reštaráciách trochu bokom od hlavných turistických ulíc - 10 - 20 Sol za menu. Pivo stojí aj tu okolo 6 Sol
  • polleria - 1/4 kuraťa s hranolkami a šalátom - 10 Sol
  • v menších lokálnych reštikách - 7 - 10 Sol za menu. Porcie sú ale menšie a malý výber jedál.
  • na ulici, v stánkoch - 2 - 6 Sol.
Pivo - 5 - 7 Sol.

práčovňa - 5 Sol / kg

Ubytovanie :
2** hostely - 15 - 35 Sol/os.
teplá voda bola všade (viac menej, niekedy iba vlažná), ale tie hostely za 15 boli ďalej od centra.

Doprava:
  • minbus Letisko-> Lima centrum -> 25$/auto
  • bus Lima -> Parakas - 55 Sol/os
  • 2x taxi Parakas -> Huacachina - 100 Sol / auto
  • bus Ica -> Nazca - 35 Sol / os

• taxi po Cuzcu - max 5 Sol / os.
  • taxi Cusco - Pisac - 30 Sol/auto

Ceny vstupeniek a cestoviek:
Parakas
- Parakas oba výlety u cestovky - 65 Sol /os
- Parakas vstup do parku - 5 Sol / os.
- Baleastas vstup - 1 Sol /os

Huacachina
- sandboarding - 50 Sol/ os

Nazca
- lietadlo nazca lines - 45 $ + 21 Sol letistna tax.
(tu sme si trochu nabehli, niektoré agentúry robia za 30$)
- Chauchillo taxi - 20 Sol / os

Arequipa
- Rafty - ......
- Colca Caňon 2dni s cestovkou - 48$
- kostol. San Francisco vstup - 5 Sol
- kláštor St. Cataliňa vstup. - 30 Sol
- výstup na Chachani - 2 dni - 65 $

Puno
- Jazero Titicaca - 2 dni - ....?

Cuzco
- turistický ticket na v3etky pamiatky v okoli Cuzca - vstup na pamiatky - 70$ / os
- obhliadka mesta busom CityTour - 15 Sol/os

Lima
- Museum de Oro vstup - 33 Sol /os
- guide - 50 Sol

Celkové náklady na mesačný pobyt vyšli na 2200$, vrátane zábavy diskoték, pitia, a množstva suvenírov. :-)

1. 5. 2008

Deň 33 - Návrat

30.4.

Tak a sme zase doma. (Teda niektory)

V Madride sme pristali priblizne o 5 rano na teriminal T1. Mne s Evou a Adou leti lietadlo do Viedne o 8:50, chalanom az zajtra. Rozlucili sme sa teda a vyrazili na autobus na terminal T4, chalani zase na taxik do mesta kde mali rezervovany nejaky hotel. Vecer ich caka dalsi v poradi uz 4 rozluckovy vecer. :-))

Po chekine sme si dali ranajky v podobe sendvica a kavy.
Krátky let do Viedne, trvajúci necelé 3 hodinky, bol dosť o ničom. Spoločnosť Iberia mala nejaký problém so zásobovaním a tak na palube lietadla nebolo vôbec nič na pitie ani na jedenie. :-(

Na letisku vo Viedni nás na chvíľu vystrašili problémi s batožinou. Nejak stále nechodila a nechodila a tak sme čakali a čakali. Ked už ale z informačnej tabule pri páse zmyzlo číslo nášho letu a nahradili ho dalšie lety z Londýna, a Ľubljany, tak sme dosť zneisteli. Neboli sme jediní, s nami tu ešte čakalo asi 20 ľudí z nášho letu. Konečne po vyše pol hodine sa objavili ďalšie batohy a naštastie aj naše.
Na letisku už na nás čakal Adin kamarát s autom, ktorý nás odviezol do Bratislavi.

Povodne sme mysleli, ze s Evou pojdeme do Prahy az zajtra, ale nakoniec sme usudili ze buede lepsie ked to uzavrieme este dneska, a zajtrajsi volny den 1.5. vyuzijeme na odpocinok.
Zobrali sme si teda od Adi veci co sme u nej mali odlozene, rozlucili sa a vryrazili na cestu do Prahy.

Praha nas privitala, dopravnou zacpou. Hura naspet v civilizacii. ! :-(
STale mam nejaky divny pocit. Jednak sa mi nechce verit ze uz to skoncilo, jednak na mna dolieha akysi kulturny sok. Vcera som bol este na inom kontinente, dnes uz doma. Cestou sa stale obzeram z auta, ako som si na to zvykol v taxikoch. Pozeram sa na nase pekne domi, panelaky, moderne budovi, a pred ocami mam stale tehlove domi bez omietky, spinave ulice a hlinene chatrce.
Doma cisto, fungujuce WCko, tepla voda.
Hned som si doprial hodinovy horuci kupel na privitanie. A pustil sa do vybalovania batoha. Keramika ktoru som viezol nastastie prezila cestu bez uhony.

...

P.S. Radim si vychutnal ďalší deň v Lime. Do Madridu letí večer 2.5. a z Madridu do Prahy 3.5. Musel si ale kúpiť novú letenku. Takže sa mu to ešte viacej predražilo. Hold, za chyby sa platí.

Deň 32 - Odlet domov.

29.4.

Este vcera vecer sme si na hoteli objednali 2 taxiky na 6:45 aby sme o 7 boli na letisku. Plan bol prist na checkin trochu skorej aby sme mali miesta viac vpredu lietadla.
Budicek bol o 6:15 bez ranajok. Len obliect a vypadnut. Taxikar chcel po nas 30 Sol, ale dostal len 20. Na hosteli pri objednavani sme sa jasne dohodli ze to bude 20 za taxik.

Po prichode na letisku bola na chekin do Madridu uz celkom slusna rada. Takze dobre miesta uz asi nedostaneme. Ja s Evou a Adou sme vybavili checkin bez problemov a cakali sme bokom kym pridu aj ostatni. CHalani sa nejak dlho dohaduju pri prepazke.
Ja som sa teda vybral hladat stanok spolocnosti Rent a cell Perru, aby som vratil pozicany telefon. Vyslo am to na 23$, ale moc som ho nevyuzil. Dovolal som sa s nim jedine domov na pevnu linku. Nedovolal som sa na ziadny s mobilov, comu teda nerozumiem.
Ked som sa potom stretol s babami, dozvedel som sa ze Radim stratil letenku a preto sa tam tak dlho dohadovali.
Ranajky som vybavil dvoma hamburgermi za 20Sol ktore som si uz al musel pozicat od Adi, lebo mne uz peniaze dosli.
Este mi zostalo poslednych 40$, z toho 30 este potrebujeme na zaplatenie nejakej tax na letisku. Eva s Adou uz tolko tiez nemaju a tak sli vybrat z bankomatu 60$, ale bankomat Adi ziadne dolare nevydal. Tak som to skusil ja s rovnakym vysledkom. Ziadna hlaska, ziadny papier, vratilo kratu a nic sa nedialo. Skusil som teda vybrat prislusnu sumu v Soloch . To zafungovalo, asi bankomat nemal dolare.
Hned na to mi ale nasrata Ada oznamila ze jej prisla SMSka z Tatrabanky , ze jej odpisali z uctu 60$. Super. Takze budem na tom asi podobne. Tu uz asi nic nevyriesime, navyse uz je najvyssi cas postavit sa do rady na zaplatenie taxy.
Budeme to musiet skusit reklamovat az doma.
Zrovna prisiel Rado s Honzom od chekinu. Oznamili nam ze Radim s nami neleti.
Nasli ho sice v systeme, ale aj tak ho bez letenky nepustili. Chalani mu teda nechali nejake zvysne peniaze a Radim zostal v Lime. Zatial nevieme kedy poleti domov pretze zajtra tato spolocnost neleti.

Vybavenie vsetkych formalit na letisku, vystatie vsetkych rad na checkin, tax, imigracnu kontrolu kde bolo treba odovzdat ustrizok z formulara vyplneneho pri vstupe do Peru, k tomu ranajky a toaleta, zabrali vyse 2h. Vsetko tu slo strasne pomaly.
Aj samotny boarding do lietadla trval dost dlho a tak startujeme miesto o 10 az okolo 10:45.
Planovany prilet o 5:00 Madridskeho casu. Let trava 12h palubneho casu.
Let bol opet bez problemov. Ani som nevedel o svete, lebo po obede som si dal tabletku na spanie a zobudil som sa az kratko pred pristanim v Madride.

29. 4. 2008

Deň 31 - Lima

28.4.

Tak na druhy pokus sa nam dneska uspesne podarilo odletiet do Limy. :-)
Rano prebieholo rovnako ako vcera, len s tym rozdielom ze uz sme to mali nacvicene. :-)
Na letisku sme si este k 109$ letenke museli priplatit 4$ nejaku tax.
Let bol kratucky, nestihol som ani oko zazmurit. Trvalo to iba hodku a do Limy sme prileteli okolo 12:15.
Z letiska sme zobrali opet dodavklu do centra. Tentoraz to bolo iba 55 Sol. V nas prvy den to bolo 25$. (55 Sol je oficialna tarifa letisko centrum - tento taxikar mal vylepeny cennik aj s certifikatom )
Nechali sme sa zaviast rovno do centra k hotelu Espana, ktory sme mali doporuceny od Evkinych aj Adinych znamich.
Je to taka hystoricka budova, v blizkosti plaza San Francisko kde je aj najkrajsia katedrala v Lime. Hostel ma zvnutra pekne zariadene spolocne priestory a chodby, inac dvoj hviezdickovy peruansky standard na aky sme uz zvyknuty. (mozno trosku lepsi, v izbe mame obrovske zrkadlo na celu stenu. ) Ale z plafona nam trcia roxory ktore sa asi stavbarom uz nechcelo odstranuit po tom co sa pri stavbe asi sekli. :-)

Obed sme vyriesili dvoma zemlami s mesom za 2 Soly a vyrazili sme na prehliadku muzea zlata (Museo de Oro).
Z centra je to riadny kus cesty a taxik stal 20 Sol.
Museo de Oro je asi najnavstevovanejsie museum v Lime. Je to sukromne museum ktore vlastni nejaky miestny papalas, inac byvaly ( alebo sucasny minister) v minulosti konzul, hodne bohaty a za svojej politickej kariery dostal spustu darcekov, ktore tvoria jednu cast expozicie musea.
Museum je rozdleene na dve casti, nadzemnu kde su vystavene hlavne rozne zbrane, uniformi a ine predmety zo sukromnej zbierky oneho papalasa, hlavna esxpozicia
sa nachadza v spodnej casti kde su vystavene vzacne zlate predmety, z predinckych kultur.
Vstupne bolo 33 Sol. Najprv sme si zobrali jeden audio pristroj s komentarom za 10 Sol, ale zistili sme ze anglictina je nahovporena dost biedne a v pozadi hra akasi hudba takze sme tomu moc nerozumeli, navyse informacie boli dost strohe a niekde nesuhlasili s oznacinm na exponatoch. Tak sme sa vratili naspet po guide, ktory stal 50Sol.

Vyklad guida dodal prehliadke potrebnu atmosferu, i ked nas dost nahanala od jedneho exponatu k druhemu, ale zase po skonceni vykladu si to cele mozete prejst este sami a dosytosti sa pokochat vystavenymi exponatmi. A je naozaj co pozerat.
Fotenie je v muzeu zakazane, takze na tomto mieste ziadne fotky nebudu. Musite sa tam ist pozriet sami. :-)

Dost nas zaujali exponaty spojene s niektorymi dost morbydnymi zvyklostiami vtedajsich kultur.
Su to napriklad obradne kalichy z ktorych pili knazi krv. Kazdy rok 5 dni pred slnvratom sa konali obete. Knazi najprv obetovali 5 najlepsich bojovnikov, tym ze im odtali ruky, a pili ich krv. Potom obetovali 10 najkrajsich panien sposobom ze im otvortili hrudnik a vybrali srdce.
Vsetky predincke kulturi mali spolocne to ze pouzivali vela zlata. Zlatom sa zdobili vylucne muzi. Nahrdelniky, zlate korunky , nausnice, zlate prsne platy a skratka vsetko zo zlata. (dokonca aj zlaty chranic penisu. :-) )

Okrem zlta su v muzeu vystavene aj velmi zachovale mumie najdene v oblasti Nazky.
Dalsi z vtedajsich zvykov bolo odsekavanie a mumifikovanie hlavy porazenych bojovnikov. Vytaz nosil tieto hlavy zavesene na opasku ako dokaz svojej sily.
(a kto ich mal najviac, bol najlepsim bojovnikom a pri najblizsom slnovrate prisiel o ruky )

Taktiez je tu moznost vidiet nastroje pouzivane pri trepanacii lebky. Vtedajsie kulturi robili tuto operaciu uplne bezne a dieru v lebke vyplnovali zlatymi plieskami. Rozbita lebka bola v tej dobe castym zranenim bojovnikov, kedze ako zbrane sa pouzivali hlavne kamene palcaty. V muzeu su vystavene najdene lebky ktore maju az dva zlate pliesky vrastene do kosti co svedci o tom ze dany clovek zil este dlho po dvoch uspesnych operaciach.

Prehliadka muzea nam zabrala skoro 3 hodiny.
V areali muzea su nejake stanky so suvenirmi, ale tych uz mame vyse hlavy, takze sme si dali len kafe v jednej v zahradnej kaviarni a chvilu posedeli v parku.

Na spiatocnej ceste do centra sa s nami taxikar hada ze 20 Solov je malo ze chce 30.
Ale aj tak sme mu nakoniec dali len 20. Na posledny den sa mozno este aj naucime ako sa ma vyjednavat. :-)

Hned pod hostelom je mala pizzeria, kde sme si dali veceru a teraz cakame na hosteli kedy dorazi David s Honzom z Huarazu. Ich autobus by mal prist do Limy, okolo 6. Zatial sme im rezervovali jednu izbu.

........

Dnesnym dnom sa konci nas mesacny pobyt v Peru. Zajtra o 10 odlietame domov.
:-((

Tymto vsetkych pozdravujeme a aj ked sa nam odtialto nechce, tesime na vas.

MATO.

27. 4. 2008

Deň 30 - Opät Cuzco

27.4.

Dost dlho som rozmyslal ci toto mam sem vobec pisat. Niektory clenovia skupiny su toho nazoru ze nie. Ale vsak co, pobavte sa na nas ucet. Nakoniec tak nam treba.

Dneska sme mali naplanovany odlet do Limy. Letenky sme si skontrolovali uz vcera vecer,
odlet o 11:00 na letisku mame byt o 9:00.
Takze parada budicek o 7, zbalit zvysne veci, ranajky a sup na letisko.
Po vcerajsej diskjoteke sa poniektorym vstavalo trosku horsie, ale zvladli sme to.
Zaplatili ucet za hotel, vzali 2 taxiky a o 9 sme boili na letisku.

A teraz to pride: Na letisku sme sice spravne, ale v spatny den.
Sedime na parkovisku, vedla nas kopka batohov, a nikto z nas nechape ako je to mozne.
Letenky mame na 28.4. a dnes je 27.4.
:-((

Niekde sme sa preratali, respektive sme Boliviu spravili o den rychlejsie a vobec sme si to neuvedomili. Este sme sa bavili ze kedze sme vynechali 1 den v LaPaz a nesli sme na cestu smrti tak mame v Cusku spat 2 noci miesto 1. Ale nikto z 5 ludi si neuvedomil aky je vlastne datum, a ze sme na ceste usetrili este dalsi den.

Tak sme ostali na letisku stat ako idioti, nemohli sme si pomoct ale mohli sme sa tomu len smiat. A drzalo nas to este dost dlho.
:-))

Takze sme si zase vzali 2 taxiky a naspet dop mesta. Do hostela Quoricancha uz ale ist nechceme. To by uz asi personal nerozdychal. Tak sme skusili asi 3 dalsie hostely a vybrali sme si Intiq Samana, za 25Sol/os/noc. Je to asi rovnako daleko od Plaza de Armas ako bola Quoricancha len opacnym smerom.

Po ubytovani sa vyvstava otazka co s nacatym dnom.
V guidovi sme precitali nejake dalsie moznosti kde sme este neboli, Doplnit chybajuce miesta zo Sacred Valey, Urubamba, Chinchero, alebo by sme mnohli ist do pozriet Salinas, kde sa tazi sol, alebo ......(nejaky chram bohja Vyrakochu postaveny na lavovom poli) ....
Dalsia moznost nas napadla ze by sme mohli skusit zase nieco ine nez turistiku a ruiny, a to konkretne vylet na 4kolkach (a su po ceste aj nejake ruiny).
S Radimom sme sli preskumat moznosti do miestnych agentur.
Stoji to 130Sol /os, vyrazat by sa malo o 1 , dlzka tripu asi 3.5hodiny, plus nejaka priprava a cesta na miesto urcenia.

Po prieskume nam nejako vyhladlo, tak sme zasli do jednej z restik na ulici Plateros an sendvich. Z balkona pozorujeme zivot v ulici, a opet rozne spreivody na namesti plaza de Armas.

Po porade s ostatnymi sme sa dohodli ze na stvrokolky baby nechcu ist a ze teda ostanu v meste a sli sme objednat trip.

Momentalne cakame ci pre nas este zozenu volne 4 kolky, kedze uz dnesny den mali 0obsadeny.

Po pol hodinke cakania sme sa teda opat vratili do cestovky, kde sme sa dozvedeli ze zo stvorkoliek nic nebude pretoze ziadne nezohnali. Vsetky agentury maju plno.
To nas trochu nasralo, pretoze sme v dobrej viere stratili 2 hodiny a teraz uz nestihneme ani alternativu nejake ruiny. Vsetky ktore sme este nevideli su dost daleko od Cuska.

Nis za neda robit, dali sme tada 2 hodinovu siestu na hostely a jednoduchy ale dobry obed v jednej odlahlejsej ulicke. Potom sme sa rosdelili a kazdy siel do mesta podla svojho uvazenia.

Ja s Radimom sme sa poprechadzali po malych ulicka v starom meste na opacnej strane namestia Plaza de Armas nes sme doposial chodili (od ulice Matara kde bol nas hostel)
V tejto casti sa nachdzaju domy ktorych muri spodnych poschodi su z inckych kamenov. Neviem ci sa jedna o povodne mury inckych stavieb, alebo su to kamene zo Saqsaywamanu ktore pouzili spanieli na stavbu vlastnych domov. Kazdopadne tato cast dycha starobylostov.

Na hosteli sa strevame az po zotmeni. Eva s Adou si kupili na veceru nejake vlastne pecivo, a mi sme vyrazili zase do nejakej restauracie.
Dohodli sme sa ze by sme na posledny vecer mohli zakusit atmosferu nejakeho miestneho lokalneho nie turistickeho klubu. Od recepcneho sme sy vypytali nejake doporuceni. Najprv sa nas vahavo opytal ci sme si isty, ale potom nam dal mena troch klubov. s tym ze ten prvy "Rustika" by mal byt celkom bezpecny ale druhy uz menej a do tretieho "Las Vegas" ze by sme radsej nemali chodit.

Po vecery sme sa teda nechali zaviest taxikom do klubu Rustika, ale este je len 9 hodin a klub je prazdny. Tak sme sa zase vratili taxikom na hostel. Chalani si sli dat na chvilu slofika, preedsa len mali vcera dlhsi vecer nez ja, a ja som stravil 2 hodky na internete doplnanim fotiek z Bolivie a z Piasaku.
Okolo polnoci sme sa teda znovu vyhecovali ze teda vyrazime do klubov. V Rustike bolo stale malo ludi. Predsa len je Nedela a hlavne zabavne dni su Piatok a Sobota. Mali sme to skusit vcera. :-( Takze nakoniec sme sa skoncili v Las Vegas. Tenot klub je dokonca len o dve ulice dalej od ulice Matara kde sme predtym byvali, ale uz je to v casti kde sa v noci nezdrzuju policajti.
Ked sme vstupili do klubu , citili sme sa ako v starom vesternovom filme ked hlavny hrdina vstupi do lokalu a cely lokal stichne. Hudba samozrejme nestichla ale priam sme na sebe citili spustu pohladov. Nenapadne sme si teda sadli k volnemu stolu do kuta. Klub to je inac celkom pekny, velky stvrocovy parket, vysoky strop z apraturoua a svetlami , dookola dostatok stolov na sedenie a cely je obohnany balkonom. Na piitie sa vsak da objednat len pivo alebo rum.
Klub je celkom plny, aj parket je zaplneny. Sme tu jediny biely.
Pre nasich salsa znalych znamych , - hra sa tu dost ich peruanska specificka hudba, ale aj hodne vela salsy, i ked sa dost lisi od kubanskej salsy. Salsu tu vsak tancuje len malokto a ak aj tak sa to na kubansku salsu na ktoru sme zvyknuty z prahy vobec nepodoba.
V klube sme sa zdrzali iba asi hodku, dali dve piva, nadychali sa miestnej atmosfery, provokovat na parkete sme si netrufli a vyrazili zakoncit vecer na plaza del Armas do turistickej diskoteky Afrika kde boli chalani aj vcera.

To sme uz ale v dalsom dni , takze to tu ukoncim a ahojte zase na buduce.

Deň 29 - Pisac

26.4.

Hola.
Tak sa zase ozyvame po 4 dnoch. Vcera vecer sme sa vratili z vyletu do Bolivie. Priebeh cesty este doplnim to hlavne je ze sme stravili 28 hodin prakticky bez prestavky autobuse a podla toho sme sa aj citili.

Dneska sme boli navstivit jedno z mesteciek v posvatnom udoli rieky Urubamby Pisac. Vylet do posvatneho udolia zahrna 3 mestecka, ale my by sme radi venovali cas nakupom suvenirov, a tak by sme to cele nestihli. Taktiez nam chvilu trvalo kym sme sa rano dali dokopy a z hostela sme vyrazili az okolo 10. Zobrali sme si taxi do Pisacu za 30 Sol.
Pisac je male mestecko, skorej dedina asi 30 km od Cusca a je znamy hlavne velkymi trhmi ktore sa konaju Utorok, Stvrtok a Nedelu. Dnes je Sobota, takze velke trhy tam nebudu, ale je to turisticky velmi navstevovane miesto takze nejake stanky tam budu aj tak. Okrem toho je tam incka pamiatka, citadela, taktiez oznacovana ako male Machu Picchu.

Hned po prichode sme sa vrhli na miestne obchodiky so suvenirmi, lemujuce cestu k namestiu Plaza de Armas, s jedinym cielom minut Soly co nam este zostali a nakupit co najviac suvenirov.
Prvy nam padol na ranu obchodik s goralkami, druhy v poradi bol obchodik s keramikov kde zaroven majitel tvoril svoje vyrobky. Ked sme zacali vsetci 5 vyberat nakupili sme toho celkom hodne.
Ked sme sa konecne dostali na namestie, cakalo na nas spusta stankov v style "vietnamskej trznice" a my sme sa bez vahania ponorili do mora suvenirov.

Nakupovanie nam zabralo niekolko hodin a zastavil nas len ubytok penazi.
Samozrejme sme si dali este chutny obedik v jednej z restauracii na rohu namestia a okolo 3 sme konecne vyrazili na citadelu.
....

Taxik nas vyviezol na horne parkovisko (asi 13km) za 20 Sol.
Odtial sa zacina asi 2 hodinovy turisticky okruh po jednotlivyh castiach komplexu. Vstupne na turisticky ticket. Nase tickety boli po bolivii uz prepadnute, ale chlapik sa nepozerl na datum len to cvakol, takze kto ho mal tak bol v pohode. Kto ho nemal tak sme sli za 20 Sol (do vrecka kontrolorovi) bez listka.

Pri vstupe sa nam ponukol jeden guide tak sme ho za 10$ zobrali. Tenyto guide sa mi ale moc nepacil, bol to nejaky moc velky fantasta a snazil sa nam nakukat vselijake divne veci. Napriklad, je tam jedna skala na ktorej vraj bolo zrkadlo z rydzeho zlata ktore sustredovalo slnecne luce na jedno miesto a tym oddelovali od seba kamenne bloky pouzite na stavbu. Alebo ze vysoko postaveny inkovia vedeli ovladat zahadnu energiu ktorou mohli nadnasat kamene a tak postavili napriklad Saqsaywaman. Takze tento vyklad treba brat s rezervou, pripadne sa na to pozerat ako na miestne legendy.

Komplex tvori niekolko samostatnych ruin, rosmiestnenych rozne po kopci. Prva cast sluzila kaste remeselnikov.
Najprv to vyzera ze poriadne zmokneme, ale po chvilke sa pocasie trochu umudrilo a mraky sa zase roztrhali.
O kus dalej je vyhlad na skalnu stenu celu prederaveny malymi jaskynami, ktora sluzila ako pohrebisko pre az 2500 ludi. okrem jednoduchych skalnych dier do ktorych sa pochovavali ludia z nizsich spolocenskych vrstiev v skrcenej polohe su tu aj murovane hrobky ktore sluzili ako mauzoleum pre vysoko postavenych hodnostarov.
K dalsim castiam sa presuvame po dost uzkom strmom dlazdenom chodniku, vyslovene vtesanoom do strmej skalnej steny. Az sa cudujem ako to ,mohli na tak nedostupnom mieste postavit a na niektorych miestach treba byt naozaj opatrny lebo pod nami je niekolko 10 metrov priepast.

Dalsou castou komplexu su ruiny ktore sluzili vojakom.
Okrem strmeho chodnika prechadzame do dalsej casti akousi malou a uzkou jaskynou k vrcholu kopca na ktorom vraj bolo observatorium sluziace na pozorovani hviezd. Z chodnika je uzasny vyhlad do udolia v ktorom sa rosklada dedina, a na protilahle svahy posiate terasami a stromami. Prekrasny pohlad.

Na svahu pod nami je vydiet dalsie ruiny a rozsiahle terasy. Tieto ruiny slusili zase rolnikom obrabajucim prilahle terasy. Terasy kopyruju teren hory aby sa mimalizoval vplyv erozie.

Opet zasneme ake prepracovane polnohospodarstvo mali v tej dobe inkovia. Okrem toho ze terasy mali specialne zlozenie pody pre jednotlive typy plodin (naspodku strk, potom piesok ornicu, v roznych hrubkach jednotlivych vrstiev podla potreib jednotlivych rastlin) stredom komplexu teras prechadza zavlazovaci akvadukt a po okraji zase odvodnopvaci kanal.

Konecne sa dostavame k poslednej chramovej casti komplexu. Teraz je jasne preco sa Pisacu hovori male MAchu Picchu. Chramova cast je opet tvorena stavbami z dokonale opracovanych kamenov a tvori ju niekolko samostatnych stavieb, chramov zasvatenych jednotlivym bozstvam. V strede je obly chram slnka podobny chramu slknka z Machu Picchu a v pozadi sa dokanca tyci akasi skala trochu pripominajuca horu Machu Picchu.

Chramova cast je skutocne obdivuhodnou pamiatkou, aj s funkcnymi aquaduktami.

Do Cuska sa vraciame priamo z citadely opet taxikom za 50 Sol.
Cestou tak trochu podliehame hysterii a pnike ako vsetky tie suvenyri dostaneme do batohov. V Cusku sme este vyzdvihli pradlo z pracovne a na hostely spustame operaciu balenie.V prvom rede som vyhodil nejake veci ktore uz nebudem potrebovat a ktore dostli pri cestovani a miestnych pracovnach poriadne zabrat a zacal som postupne balit jednotlive suveniri do kusov oblecenia a co najpreciznejsie ladovat do batoha.
Jediny sposob ako to tam dostat bol, vyhodit z batohu spacak. Ten si budem musiet zobrat do ruky do lietadla.

Okolo 8 vyrazame do mesta na veceru. Cesta nas zaviedla opat do restiky ..... v ktorej sme boli uz prvy den v Cusku.
Vecsina si dala nejake steaky, ja som siel do kurcata na kari omacke, a bol som priam v siedmom neby. Kari omacka bola uplne genialna. Lepsiu som este nejedol. :-)
Na rozlucku s Cuskom sme pri vecery stiahli dve flasky peruanskeho cerveneho vina z oblasti Icy. Celkom dobre. Prijemne si posedeli pokecali o zazitkoch a o tom ze sa nam vobec nechce ist domov.

NA noc sme este skusili nejake miestne diskoteky. Ja som bol po tom vinku trosku malatny tak som sa pred polnocou vratil na hostel. Ostatni si uzivali nocny zivot nevedno do kolkej ....

Deň 28 - Cesta z Bolívie naspäť do Cusca